ヘムレン流ぶらパチ写真入門!
 
Coutesy of Sunnyday Ketchup
2003年9月30日











 
バンコク・シーロム通り
 休日の繁華街にはさまざまな
お店が軒を並べる。




article_1_photo.jpg
 ドイツ・ハイデルベルク市。
 休日の目抜き通りでしばらくボ
ヤーとしていたら、突然人の流れ
が切れて、こんな景色が眼前に。
ほんの一瞬なのです、 人ごみ写
真は。

 
 今回のテーマは、どうやって魅力的なぶらパチ写真を撮るか、ということです。もちろん、何を持って魅力的とするかには個人の判断が入りますから、ここで述べたいのはヘムレン流ぶらパチ写真術とでも言うべきものです。

【被写体との距離】
  私が一つこだわっていることは、撮影する人と撮影される人の間の関係、ということです。私は極力、相手に撮影する意志を伝えるようにしています。たとえば望遠レンズを使えば、相手に気づかれずに写真を撮ることも出来ますが、こういう盗み撮りのような撮影を続けていると、直にとてもいたたまれない気分になってくるからです。自分が何が品性の悪い人間のような気がしてくる、というのでしょうか。正面から「撮ってもいいですか」と聞かないまでも、カメラを持った自分に気づいてもらい、仕草やアイコンタクトで意志を伝える、ということをしています。

【ハッピーな人を撮る】
 そうしますと、被写体はある程度ハッピーな人々に限定されてきます。ハッピーな人は概して、写真を撮られることにあまり抵抗がないような気がします。反対に、機嫌が悪かったり、不幸せのどん底にいるような人にカメラを向けると、大変なことになります。一度ソウルでひどい目にありました。その時は市内の荒物市場の景色を撮影していたのですが、たまたまカメラを向けた方向に、鉄屑を一杯リヤカーに載せて引いている人がいました。正直なところ、その人を撮ろうという明確な意思はありませんでした。ところが、写真を撮られたと思ったそのおっちゃんは激しく私に食って掛かりました。腕を掴まれ、カメラを壊されるのではないか、と思ったほどです。私はそういう人の撮影は報道カメラマンなどのプロに任せておいて、自分は撮られてもいいかなと感じるハッピーな人を対象にするようにしています。

【コンパクトで扱いやすいカメラ】
 カメラについてはここでは詳しく述べませんが、いつシャッターチャンスが来るか解らないのがぶらパチ写真ですから、いつもカメラを持ち歩くことが大切です。すると、とにかくコンパクトで扱いの易しいカメラが適当だと思います。一眼レフは重いことに加えて、撮られる人に対して不要な威圧感を与えるような気がして、あまり好きになれません。特にオートフォーカス・オートリワインドのカメラは音も大きいので、私は使いません。私の使うカメラは、レンジファインダー方式のなるべく小さいカメラか、高性能コンパクトカメラです。この種のカメラの性能は、最近、ものすごく上がっています。

【都市を撮るポイント】
 私がどの町に行っても必ず撮りに行くのは市場です。市場を見れば経済が解る、とも言われますが、食品や雑貨の種類や値段、交渉の様子、人々の表情など、面白い写真が撮れます。また、並んでいる食料にその国の食文化が現れていることも多々あります。カザフスタンの市場では冬が近づくと防寒用のコートやジャンパー、靴などがたくさん並んでいました。カンボジアの港湾都市の市場では、生きたエビやシャコが踊っていましたし、バンコクのストリート・マーケットには南国のフルーツが山積みされていました。

 加えて私が好きなのは、人ごみです。土曜日や日曜日の夕方あたりの繁華街とか、ショッピングセンターなどです。人ごみ写真の難しさは、人の流れによって構図が強く影響されることです。普通に言えば、画面の真ん中に通行人の背中が入ってしまった場合に、写真は死んでしまいます。反対に人の流れの中でふっと人垣が外れて、雲から現れた青空のように、いい顔している人たちが現れる、そんな一瞬がシャッターチャンスです。街角にしばし佇んで人の流れをやり過ごして、人ごみの切れ間を待つ、なんてことも少なくありません。

 大切なことは、生き生きとした人々の表情を捉えること。人物や背景に都市や国の雰囲気が滲んでいることも重要です。

 これであなたもぶらパチ写真家です。

 

An Introduction to the Trot 'n Shoot Photography
 
heml_icon.gif

September 26, 2003

Silom Street Open Market
 In the main street in
Bankok on a sunday afternoon,  There are a number of shops.








article_1_photo.jpg
Heidelberg, Germany.
I was standing in a busy
street doing nothing.  All of a sudden, a crowd subsided and there was this scene.  
A moment is everything for a photo like this.
 
  The theme this time is how to take attractive trot 'n shoot photographs.  Since what is attractive and what is not is a matter of subjective judgment, I will talk about the Hemlen's way to trot 'n shoot photography, so to speak.
    I make it a rule to pay attention to the relationship between the photographer and the photographed.  I try to convey to the photographed my intention to take a photograph as much as possible.  Although it is technically possible to photograph somebody without being noticed by using a telephoto lens, such ways of taking photos would not make me feel very good as if I am stealing something from others.  I usually try to let the photographed notice that I am taking a photo by exposing myself with a camera, and showing signs for consent or try to "talk with eyes", if you may.

    Accordingly, the objects of my photography will naturally be limited to happy people, as they are prone to feel comfortable about being photographed.  In contrast, those who are not in a good mood or suffer from some hardship tend to react negatively to a camera pointed to them.  I was involved in a trouble once in Seoul.  When I was taking photos of an ironware market, there was a man pulling a pushcart full of scrap metal in the direction to which I pointed my camera.  I did not intend to take his photo, but the man thought that I did, and he became furious.  He grabbed my arm in anger, and I was afraid he might even break my camera.  He was probably very tired from the day's work and was apparently in a bad mood.  Since then I decided that I would leave the photos of such people to professional photographers and limit my object to happy people who are willing to be photographed.

    I am not going to talk about photographic equipment in detail here, but the important thing is that you keep cameras with you all the time, as the chance for good shots may come any moment in trot 'n shoot photography.  This means that a compact and easy to handle cameras are appropriate.  I don't like a single lens reflex camera, as it is not only heavy but also imposing when it is pointed to people.  Particularly, an auto-focus, auto-rewinding type is noisy, and is no use to me.  I use either a range-finder camera or a high-specification compact camera.  The quality of these compact cameras are improving very much lately.

    Wherever I go, I go to the market.  They say that the market reflects the economy.  The variety and prices of commodities, the way people negotiate, expressions of people, all make good photography.  In Kazakhstan, the market was full of coats, jumpers and boots when the temperature started to drop.  The market in a port city of Cambodia had a full range of live shrimps and prawns splashing water.  The street market in Bangkok had a pile of tropical fruits.

I also like crowded places.  Main streets and shopping centers in the evenings of Saturdays and Sundays are full of people.  The difficulty of photos of crowds is the fact that the flow of people affects the framing.  If by chance a big back of the person going away is position in the center of the frame, normally the photo gets ruined.  In contrast, it happens that the flow of crowds gets cleared away, just like a cloudy sky has a sudden exposure of blue sky, and if good looking people are in this void of crowds, this will probably make a good photo.  Waiting for such moments, I sometimes stand in the street for some time waiting for the chance.

    The most important thing is to capture the good, lively faces of people with expressions.  Also important is the background showing the atmosphere of the place the photo was taken.

    Once you read this, you make a good trot 'n shoot photographer.



ホーム/Home

 
 
 








[PR]動画